10.SPOTkania Teatrów Młodych

10.SPOTkania Teatrów Młodych

28 lutego - 1 marca 2009 r.

10.SPOTkania Teatrów Młodych odbyły się w dniach 28 lutego - 1 marca 2009 r. w Domu Kultury „Zacisze” w Warszawie. Miały charakter konkursowy o otwartej formule. Zgłoszenia przesłała rekordowa ilość amatorskich teatrów, bo aż 27. Na scenie zaprezentowało się 18 teatrów ze spektaklami podejmującymi różnorodną tematykę.

Pierwszego dnia, oprócz części konkursowej odbył się wernisaż wystawy plakatów teatralnych z kolekcji Sylwestra Marzocha pt. „Jan Młodożeniec - plakaty teatralne”.

Drugiego - po wręczeniu nagród, recital "Księżyc zgłasł" zaprezentowała, młoda artystka, Aleksandra Utracka-Skoczeń. Wszystkim uczestnikom oraz widzom dziękujemy za wytworzenie teatralnej atmosfery. Mamy nadzieję, że za rok spotkamy się w większym gronie.

Przedstawiamy zwycięzców 10.SPOTkań Teatrów Młodych wyłonionych przez 4-osobowe jury w składzie: Marta Ławińska – przewodnicząca, Czesława Abramczyk, Tadeusz Wierzbicki, Sebastian Skoczeń:

  • I miejsce dla zespołu Baza 50 z Domu Kultury „Praga” za spektakl „Wizja” oraz 1000 zł.
  • II miejsce dla Teatru ab’SURDUT – leniwe oko za spektakl „Ventriculus” oraz 700 zł.
  • III miejsce dla Teatru Tańca Test z Domu Kultury „Dorożkarnia” za spektakl „Alegria Town” oraz 500 zł.
  • NAGRODA AKTORSKA dla Sceny Kotłownia z Ostrowi Mazowieckiej za spektakl „Poobiednie igraszki” oraz 1000 zł.
  • NAGRODA AKTORSKA dla Natalii Drąki z Teatru Kot – Kobieca Offensywa Teatralna z Klubu Kultury „Marysin” za rolę w spektaklu „Marionetki” oraz 500 zł.
  • NAGRODA za zespołową dyscyplinę w wykonywaniu podstawowych zadań aktorskich dla Młodzieżowego Studia Teatralnego z Domu Kultury „Zacisze” oraz 300 zł.

Marta Ławińska o nagrodzonych:

Teatr Baza 50 - czyste aktorsko, świetne wykorzystanie rekwizytów, adekwatna muzyka, umiar.

Teatr ab’SURDUT - dobry tekst, dobre pomysły, sprawna dykcja, sprawni fizycznie, panowanie nad ciałem i tekstem.

Teatr Tańca Test - znakomita dyscyplina zespołowego ruchu. Brak wyważonej dramaturgii. Należy dodać mimikę twarzy.

Scena KOTŁOWNIA - znakomita gra aktorska całego zespołu, dobry rytm dramaturgiczny, natężenie dźwięku dostosować do akcji.

Teatr Kot-Kobieca Offensywa Teatralna - ciekawy teatr dla młodych. Znakomita reżyseria Julii Kotarskiej.

Natalia Drąka aktorsko najlepsza – jej miejsce w teatrze.

Młodzieżowe Studio Teatralne - dyscyplina słowa, słuchania względem partnera. Dobra praca zespołowa.

Organizator dziękuje wszystkim teatrom za udział w przeglądzie. Szczególne podziękowania dla zespołów, które współtworzą SPOTkania Teatrów Młodych poprzez swoją obecność nie tylko na scenie, ale i na widowni. Jak z nazwy przeglądu wynika nie chodzi tylko o konkurs, o pokazanie swojego spektaklu. Ważna jest atmosfera, obecność i umiejętność oglądania innych. Wspólne bycie i rozmowy czyli właśnie SPOTkania Teatrów Młodych. Do zobaczenia za rok.

Teatry, które zaprezentowały się podczas 10.SPOTkań Teatrów Młodych:

28 lutego

  • „Alegria Town” Teatr Tańca Test, Dom Kultury Dorożkarnia, 61’
  • „Śnienie motyla” FREEMOTIONS, Centrum Kultury w Połczynie-Zdroju, 30’
  • „Pali się!” Młodzieżowe Studio Teatralne, Dom Kultury „Zacisze”, 20’
  • „Przedział” Gang Marcina, Miejsko Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w Murowanej Goślinie, 40’
  • „Wizja” BAZA 50, Dom Kultury „Praga”, 21’
  • „Nowe Wyzwolenie” Teatr Proscenium, 30’
  • „Sceny z życia wzięte” Teatr MELPO, Dom Kultury Śródmieście-Klub Hoża 41, 45’
  • „Grunwald 2000” Kompania Teatralna MAMRO, Białołęki Ośrodek Kultury, 45’
  • „Za_snu_cie” Joanna Rucińska, 30’

1 marca

  • „ventriculus” Teatr AB’ SURDUT-leniwe oko, Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi, 60’
  • „Marionetki” Teatr Kot-Kobieca Ofensywa Teatralna, Klub Kultury „Marysin”, 45’
  • „Rzecz o bajdurzeniu” Grupa teatralna MAT, Młodzieżowy Dom Kultury w Trzciance, 25’
  • „Poobiednie Igraszki” Scena Kotłownia, Ostrów Mazowiecka, 45’
  • „Prawda” Amatorska Grupa Teatralna ŁOMAN, Łukasz Gnioch, 30’
  • „Szkło bolesne” Grupa Teatralna XLVI LO, 45’
  • „Izydor” Teatr WIE-KO, Pałac Młodzieży w Bydgoszczy, 30’
  • „Encefalografia” Grupa Teatralna MAKAMA, Dom Kultury „Słocina” w Rzeszowie, 30’
  • „Złodziej” Teatr Kosmodrom, Bemowskie Centrum Kultury ARTBEM, 45’

Kilka słów o jurorach:

Marta Ławińska

Przez 15 lat występowała na deskach paryskich kabaretów. Teraz śpiewa romanse na deskach swojej werandy na małej podlaskiej wsi. Marzy, że uratuje te romanse od zapomnienia, a wieś od architektonicznej zagłady.
Taras spowity jest czarną, rybacką siatką, która oplata go, a zarazem oddziela od pełnego słońca podwórka - niczym teatralna kurtyna. Dom jest ciągle w przebudowie, a w zamyśle właścicielki to miejsce ma w przyszłości czasami przekształcać się w teatralną scenę, na której będzie ona prezentować spektakle, monodramy i śpiewać chętnym stare romanse.
- Bo żeby robić teatr, nie trzeba wielkich sal i ogromnych pieniędzy - przekonuje emerytowana aktorka Marta Ławińska. - Wystarczy jeden człowiek, który ma coś do powiedzenia i grupka ludzi, którzy zechcą go wysłuchać.
Pani Marta raz już występowała na deskach swojej werandy. Na spektakl przyszła cała wieś. W Mętnej nad Bugiem nie ma bowiem zbyt wielu okazji do towarzyskich spotkań, a do najbliższego miasteczka - Mielnika - jest kawał drogi.

Tadeusz Wierzbicki

Pisał poezje, baśnie i scenariusze, stworzył kilka nowych technik teatru wizualnego: teatr światła odbitego od formowanych luster, teatr cieni i witraży elektrostatycznych, teatr cieni magnetycznych, teatr światła naturalnego...
W 1986 roku ukończył Akademię Teatralną w Warszawie - wydział reżyserii teatru lalek. W 1987 roku osiadł w opuszczonej od lat, tradycyjnej zagrodzie chłopskiej, którą zaadaptował na skromną pracownię i robiąc wszystko samemu od pomysłu po prezentacje eksperymentował wypracowując oryginalne techniki animacji (teatr światła odbitego, cienie elektrostatyczne i cienie magnetyczne). Swoje prace przedstawiał na festiwalach w Polsce, w większości krajów Europy oraz Turcji. Izraelu, Meksyku i Brazylii.

Sebastian Skoczeń

Polski aktor. W 2005 roku został absolwentem Akademii Teatralnej w Warszawie i dołączył do zespołu Teatru Współczesnego.
Role teatralne Męczeństwo Piotra Ohey'a Sławomira Mrożka jako Syn Starszy (2004), Transfer Maksyma Kuroczkina jako Sprzątacz w Czapce (2005), Wasza Ekscelencja Fiodora Dostojewskiego jako Obnoskin (2006).

Czesława Abramczyk

Instruktor teatralny. Od 35 lat zajmuje się teatrem amatorskim: pisze scenariusze i reżyseruje. Ma na swoim koncie kilka nagród za przedstawienia i reżyserię.
Teatr jest jej pasją. Uważa, że scena i występy hartują młodych ludzi i pomagają zdobyć pewność siebie. Prowadzi w Domu Kultury "Zacisze" Dziecięcy Teatr „Pinokio” i młodzieżowy Teatr „Graf”.

Warszawa teatr młodzież konkurs SPOT